.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
از دستور اجرایی برای انتقال آب «اسبه‌رو» به سمنان و سکوت و انفعال مدیران در مازندران ؛
با فینسک بیابانی شدن مازندران آغاز می‌شود / دست‌درازی سمنان به منابع آبی بالادست مازندران و سکوت آب‌منطقه‌ای استان / یکی «آب منطقه‌ای مازندران» را بیدار کند ! / مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان: تخصیص آب «سد فینسک» برای استان سمنان ابلاغ شد / مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران : سکوت !!!!
شمال نیوز : با احداث تونل، آب چشمه روزیه را به سمت سمنان منحرف کردند و تلار را خشکاندند و امروز هم چشم به اسبه‌رو تیز کردند و هنوز هم مدیران و نمایندگان استان مازندران به افکار عمومی نگران استان، می‌گویند چیزی نیست و سد فینسک احداث نخواهد شد .
با فینسک بیابانی شدن مازندران آغاز می‌شود / دست‌درازی سمنان به منابع آبی بالادست مازندران و سکوت آب‌منطقه‌ای استان / یکی «آب منطقه‌ای مازندران» را بیدار کند ! / مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان: تخصیص آب «سد فینسک» برای استان سمنان ابلاغ شد / مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران : سکوت !!!!

شمال نیوز : یکی از دوستان که به‌خاطر برنامه کاری خود، سفرهای مستمری به تهران دارد، اخیراً و با اشاره به گرمای بی‌سابقه هوای پایتخت آن هم در اوج زمستان، می‌گفت یکی از شهروندان تهرانی که دبیر جغرافیا بود، از تابستانی خشک و خطرناک در سال 1403 خبر داد و گفت: خوش به حال شما اهالی مازندران چون ما تهرانی‌ها از امروز باید برای تابستان، در منازل خود آب معدنی ذخیره کنیم.

 

سد فینسک تهدیدی برای مازندران؛ سدی که اکوسیستم شمال را تحت تاثیر قرار می‌دهد

 

نگرانی ما این است که وضعیت در استان مازندران نیز بدتر از تهران است و در شرایطی که در دی‌ماه به‌سر می‌بریم، در برخی روزها گرمای هوا بی‌شباهت به اردیبهشت‌ماه نیست ضمن این‌که ذخایر آبی استان مازندران نیز هیچ‌گاه به این وضعیت نبوده است و مخزن پشت سد شهید رجایی، تقریباً بیست درصد آب دارد.

 

نگرانی ما این است که اگر باران و برف در کوهستان و ارتفاعات بالادست نبارد، آبی در ذخیره این سد نمی‌ماند که برای کشاورزی تخصیص یابد و همین موضوع، موجب کاهش منابع آب زیرزمینی استان مازندران خواهد شد و بسیاری از چاه‌های آب خشک یا از دسترس خارج می‌شوند و این اتفاقات، در حکم فاجعه برای آب کشاورزی و همچنین آب شرب حدود دو میلیون نفر در مرکز و شرق مازندران است.

 

 نگرانی مهم‌تر در همین زمینه احداث سد فینسک بر روی رودخانه «اسبه‌رو» بود که حدود پنج سال است با روح و روان افکار عمومی استان مازندران بازی می‌کند به این خاطر که حدود 55 درصد از آب رودخانه تجن و سد شهید رجایی در منطقه دودانگه ساری از این رودخانه تأمین می‌شود.

 

مدیران ملی هر از گاهی وعده دادند که این سد احداث نخواهد شد و حتی «علی سلاجقه» معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از فقدان مجوز زیست‌محیطی این طرح گفت اما طرف سمنانی، گوشی شنوا به دغدغه مردم مازندران و اظهارات مدیران ملی ندارد و به کار خود مشغول است.   

 

• دستور رسمی انتقال آب سد فینسک به شهرهای سمنان

 

در چنین شرایطی سید محمد رضا هاشمی استاندار سمنان خبر داد: بر اساس ابلاغ رسمی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت نیرو، اعضای کمیسیون ماده ۲۳، ضمن موافقت با اجرای طرح آب‌رسانی از سد مخزنی فینسک به شهرهای سمنان، مهدیشهر، درجزین، شهمیرزاد صادر شد.

 

وی با بیان این‌که این آب‌رسانی شامل پنج روستای تحت شبکه شرب شهر سمنان نیز می‌شود، افزود: یک هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان اعتبار به منظور ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای تأمین آب شرب طی سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۸ به مدت پنج سال، به این طرح اختصاص داده شده است.

 

استاندار سمنان گفت: این آبرسانی به میزان ۷.۵ میلیون متر مکعب خواهد بود.

 

یک سئوال و یک انتقاد !

 

سوال و درحقیقت انتقاد ما از «اداره‌کل آب منطقه‌ای مازندران» به‌عنوان بزرگترین تأمین‌کننده آب استان این است که چرا موضعی اتخاذ نمی‌کنند  و چرا گامی به نفع مردم خود بر نمی‌دارند ؟

 

اگر وزارت نیرو و همچنین اداره‌کل آب منطقه‌ای استان مازندران با احداث سد فینسک و انتقال آب «اسبه‌رو» موافقت دارند لازم است این موافقت را به مردم استان بگویند و اگر هم با آن مخالف هستند، توضیح بدهند که چرا اعتراضی نمی‌کنند و حرفی نمی‌زنند ؟ 

 

نکته بعدی این است که مدیرکل آب منطقه‌ای مازندران، که دست روی دست گذاشته و شاهد و ناظر ماجرا است، به مردم توضیح دهد با انتقال آب سرچشمه اصلی روز تجن به سمنان، این ناترازی عظیم آبی را چگونه جبران خواهد کرد ؟ 

 

مگر جناب مدیران و مسئولان آب منطقه ای مازندران نباید به نفع مردم و ساکنان حوزه تحت مدیریت خود گام بردارند ؟ واقعا امروز و در برابر این اقدام سمنان که کشاورزی و حیات در بخش‌های وسیعی از مرکز و شرق مازندران را تهدید می‌کند، چه گامی برداشته اند و فردا که مردم شهر ساری و روستاهای اطراف آن که آب برای شرب نداشتند، چه برنامه‌ای در دست خواهند گرفت ؟ در حالی‌که طرف سمنانی همه ابزار خود را به کار گرفت تا این طرح را به نتیجه برساند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان چه می گوید ؟

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان درخصوص جزییات ابلاغ اعتبار طرح مهم احداث خط انتقال آب سد فینسک گفت: بر اساس مجوز کمیسیون ماده ۲۳ طرح خط انتقال آب از فینسک به شهرهای مرکزی استان سمنان و مکاتبه رسمی رییس سازمان برنامه بودجه  کشور به وزارت نیرو ( متعاقب ابلاغیه تخصیص آب سد فینسک)، مصوبه اجرای طرح خط انتقال آب از فینسک به شهرستان های مرکزی استان سمنان، موضوع کمیسیون ماده ۲۳ قانون الحاق ۲ ابلاغ شد.

 

وی افزود: بر این اساس، تاریخ شروع عملیات اجرایی سال ۱۴۰۳ با برآورد ۱۲ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال و برای مدت پنج سال لحاظ شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به وقوع خشکسالی‌های پی‌درپی در استان سمنان ابراز امیدواری کرد تا با پیگیری تأمین اعتبار به موقع و همزمان با اجرای سد، عملیات آبرسانی نیز به انجام برسد.

 

عسکری افزود: از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت نیرو تامین آب شرب مردم است و امید می‌رود با اجرای این طرح بخشی از نیاز آب شرب سمنان ،مهدی‌شهر، سرخه، شهمیرزاد، درجزین و روستاهای متصل به شبکه شرب شهری سمنان، (براساس تخصیص آب ابلاغی) در زمان اوج مصرف و خصوصاً در ماه‌های گرم سال تأمین شود.

 

 

• دست‌درازی سمنان به منابع آبی بالادست مازندران و سکوت آب‌منطقه‌ای استان

 

 

حقیقت این است که نجابت مردم مازندران و بی‌مسئولیتی مدیران و در صدر همه اداره‌کل آب منطقه‌ای مازندران موجب شد از سال‌ها قبل و در دولت محمود احمدی‌نژاد، طرح شیرین‌سازی و انتقال آب خزر به مناطق و نواحی صنعتی سمنان کلید خورد اما به‌خاطر این‌که این موضوع، به رژیم حقوقی دریای خزر مربوط است و ممکن است کشورهای بهره‌بردار بابت این طرح، از ایران شکایت کنند، این طرح از دستور کار خارج شد و سمنان به سمت طرح دوم خود رفت و آن دست‌درازی به منابع آبی بالادست بود.

 

در این مسیر با احداث تونل، آب چشمه روزیه را به سمت سمنان منحرف کردند و تلار را خشکاندند و امروز هم چشم به اسبه‌رو تیز کردند و هنوز هم مدیران و نمایندگان استان مازندران به افکار عمومی نگران استان، می‌گویند چیزی نیست و سد فینسک احداث نخواهد شد.    

 

 

ما نگران چند سال آینده نیستیم چون برخی شواهد و قراین نشان می‌دهد بی‌آبی نه در چند سال آینده که در تابستانِ 1403 چهره زشت خود را به مردم، مدیران، نمایندگان و کشاورزان مازندران نشان خواهد داد و هم در حوزه آب شرب و هم در آب کشاورزی با ناترازی غیرقابل تصوری مواجه هستیم.

 

 

آب خزر نیز پَس‌روی خود را شروع کرده و موضوع به اندازه‌ای جدی است  که «احمد وحیدی» وزیر کشور دولت سیزدهم نیز در این‌خصوص هشدار داد و از برخی کشورهای حوزه دریای خزر به‌خاطر بی‌توجهی به این موضوع، گلایه کرد. 

 

 

• با فینسک بیابانی شدن مازندران آغاز می‌شود

 

 

نکته آخر این‌که «محمد حسن نامی» رییس ستاد بحران کشور 5 فروردین گذشته در جمع مدیران استانی، هشدار داد و گفت با توجه به مشکلات اقلیمی و گرمایش جهانی، بخش‌هایی از سه استان مازندران، گیلان و گلستان طی 15 سال آینده بیابانی خواهند شد و با توجه به جدی بودن موضوع بی‌آبی و سکوت و سکون اداره‌کل آب منطقه‌ای درخصوص انحراف آب اسبه‌رو و خشک شدن تجن، باید گفت مرکز و شرق مازندران، نخستین مناطقی هستند که به سمت بیابانی شدن پیش خواهند رفت.   

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

کارمند 11 دي 1402
باز خدا پدر یخکشی رو بیامرزه که 4 کلمه حرف میزد در دفاع از مازندران . الان این آقا که سکوت و سکوت و سکوت
برنتی 11 دي 1402
شاید مدیر عامل آب منطقه ایی مازندران علی آبادی باشد ما که نمی دانیم شما میدانید.؟
اکبر 11 دي 1402
اقای کارنامی و زارعی و جناب استاندار حتما پیگیرن 4 سال دوتای اول که تمام شد تازه دنبال مقصر میگردن استاندارم که فکر و ذکرش روسیه است
نا شناس 11 دي 1402
مسئولین کشور ما همشون ................ و ............... هستند مازندران به مسئولینش باید ........... و خنثی بودن رو هم اضافه کنیم. وای به حال این استان، عربستان داره کویر رو سبز میکنه ما داریم سبز رو کویر می کنیم.
آشناس! 11 دي 1402
سلام من اصلا موافق انتقال آب نیستم ولی انتظار دارم یکم فکر کنیم جقدر قراره آب از محدوده خود استان سمنان جمع کنن و ببرن برای مردم خود استان سمنان. هفت و نیم میلیون مترمکعب. حالا کل استان چقدر اب داره 7.5 هزار میلیون متر مکعب یعنی چند درصد؟! شما اگر زرنگ هستین و هی گزارش می نویسین ببیند جقدر اب از همین تجن سالانه از دست میره چقدر تلف میشه چقدر همین اب شرب تصفیه شده تو ساری تو لوله های کهنه سوراخ شده و زنگ زده از بین میره. باز دنبال نخود سیاه برین.
پاسخ ها به این نظر
اکبر بزرگ 12 دي 1402
دوست عزیز تجن 4 سد انحرافی داره که از روستایهای نزدیک دریا دیگه خشک شده است و اب دریا داخل تجن می اد
مهندس علی 11 دي 1402
تصمیمگیری در خصوص احداث سد ، ربطی به کمیسیون ماده 23 قانون برنامه و بودجه ندارد !؟ این کمیسیون در خصوص ضوابط و معیارهای اجرای طرح های عمرانی تصمیم گیری می نماید و نه اجرای آنها . لذا تصمیم مذکور غیر قانونی و قابل ابطال است .
نا شناس 12 دي 1402
نماینده های فعلی مجلس با وضعیت کنونی پر
نا شناس 12 دي 1402
باسلام؛
فک کنم اقای مدیرکل از موقعیت خود می ترسد نکنه آقای وزیر نیرو بخاطر اعتراضش جایگاه ایشان را به شخص دیگری دهد اکثر مدیران عافیت طلب و منفعد طلب هستند مردم معنائی ندارند.
وروجک 12 دي 1402
وی نکته ای که نمیدونم کجا بگم استاندار و سایر مسولین که از بیت المال استفاده میکنند برای پرواز به فرودگاه میرند از کدام جاده و با چه ماشینی تردد میکنند که به وضعیت اسفالت کمربندی سمسکنده هیچ توجهی ندارند و یکی از ادوات شرکت پیمانکار همچنان کنار جاده پارکه ی صبح ناشتا استاندار روسیه رو ول کنه این مسیر نه با سوزوکی و پرادو بلکه با سمند و پراید تردد کنه واقعا باعث خجالت و شرمساریه کیلومتر بزنی تا دفتر کار استاندار 5 کیلومتر هم نمیشه و جالبه سریعا ............................................ ولی به کیفیت اون جاده توجهی ندارن حالا تا فینسک خیلی راهه
کارمند 15 ساله آب استان 12 دي 1402
با توجه به تار..... آب توسط یخکش ..... به استان تهران وسمنان و قول تامین آب به استانهای قزوین وگلستان حالااجرای سد فینسک وابرسانی به 5 شهرستان کوچک استان سمنان با سکوت مدیرعامل بی س..... آب استان شدت بیشتری گرفته متاسفانه مادر این استان کسی را انگار نداشتیم از استان گلستان .......... شان را برای ما فرستادن تا مدیریت اب داشته باشند
نا شناس 12 دي 1402
بقول نقی معمولی این مدیرعامل تعطیله چشم و دل استاندار و سلطان انتصابات ........................ خوب امکانات استان رو برای بند پی غربی و شرقی بسیج کردی؟؟؟؟؟ اب و فاضلاب استان کلا در دو منطقه ییلاقی بابل مستقره ،باتفاق مدیر عامل و معاون فنی الانم رسیده به ورزش که اونجا ‌پلاس باشه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.098 seconds.